Onenigheid met Optiek Winkels?
Heeft Visio-Rx Nederland een appeltje te schillen met optiekwinkels?
Beslist niet! De optiek winkels hebben een zekere functie en kunnnen belangrijk zijn voor onze klanten. We betreuren echter de vele negatieve meningen die de opticiens hebben over websites als verkoopkanaal voor brillen.
![]() |
Er is geen reden tot onenigheid tussen winkels en Visio Rx. |
Er is een felle concurrentie in de optieksector. In de afgelopen 25 jaar is het aantal onafhankelijke opticiens behoorlijk gedaald als een gevolg van de toename van de grote winkelketens. Ook de concentratie van montuurleveranciers en de fabrikanten van brillenglazen hebben druk op de marges van de winkels gezet. Het is logisch dat opticiens (zowel de onafhankelijke als de winkelketens) bezorgd zijn over de mogelijke effecten op hun nering van de verkoop van brillen via websites. Daarom begrijpen wij ook de instinctmatige negatieve reactie van vele opticiens naar ons en naar onze internet collega´s.
.
Waarom zijn brillen zo duur in een optiekzaak?
Veel mensen beseffen wellicht niet dat van veel van de producten die je vandaag de dag in winkels vindt, de werkelijke produktiekosten slechts 5% of 10% van de verkoopprijs bedragen. Het verschil tussen de verkoopprijs en de produktieprijs zit 'm in de distributieketen. Dit is niet anders in de brillensector. Het lijdt aan een inefficiënte distributiestructuur (veel schijven), hoge vaste- en verkoop- en marketingkosten. Het is duidelijk dat met een goed doordachte bedrijfsstructuur, kwaliteitsbrillen aangeboden kunnen worden tegen revolutionair lage prijzen. Immers, met een frisse aanpak is het mogelijk op een moderne en logische manier een bedrijf te organiseren, gebaseerd op hedendaagse technologie en distributiemethoden
![]() |
Het runnen van een winkel is duur. |
Ca. 40% van de prijs van de bril is nodig om de kosten en de winst van een winkeleigenaar te dekken. Een gemiddelde winkel verkoopt ongeveer 10 monturen per dag. Als we rekensommetje maken, is het duidelijk dat 10 geen hoog getal is om het personeel, rente, reclame, juridische/boekhoudkundige en andere kosten te betalen, en winst te maken voor een winkel op één dag..
Voor een klant lijkt het niet veel zin te hebben om €150,00 voor een bril te betalen als een vergelijkbare bril gekocht kan worden voor €15,00 via het internet. En dan hebben we het over enkelvoudige brillenglazen. Als u een gebruiker bent van multifocale brillenglazen dan kunnen de besparingen nog veel groter zijn. Het is vrij normaal om €400 te betalen voor varifocale brillenglazen van een goede kwaliteit. Geen wonder dat mensen aarzelen om een extra bril of zonnebril te kopen, eentje als reserve, een sportbril, of als mode accessoire. Maar gelukkig hoeft diezelfde varifocale bril slechts €55 te kosten bij viso-rx.nl: een gigantische besparing van zo'n €350 op één bril!
Video: De reden waarom Visio-Rx in staat is om dezelfde kwaliteit te leveren voor een veel lagere priijs uitgelegd. |
De opticien en het personeel zijn hardwerkende mensen. Het ligt niet aan hun dat het toeleveringskanaal niet efficient is. In onze optiek kunnen we veranderingen verwachten in de opzet van de optiekwinkels als de verkoop van brillen via de websites door blijft groeien.
.
Aanbevolen voor u