Uw Bril via het Internet?
Sinds enkele jaren is het kopen van uw bril via een website mogelijk. Gezien het groeiend aantal bezoekers van deze websites wordt dit verkoopkanaal zeer gewaardeerd door de klanten. Zonder twijfel vanwege het gemak en het zeer gunstige prijsniveau.
Overweegt u om uw bril via het internet te kopen?
![]() |
Online brillen voor 90% van de brildragende mensen. Gemakkelijk en veilig. |
Vanuit een realistisch klantenperspectief: is het verstandig om een bril op het internet te kopen? Als we de opmerkingen van onafhankelijke opticiens op hun professionele forums mogen geloven, zijn er twee belangrijke gevoelens:
- Een gevoel dat de klant alleen adequaat geholpen kan worden middels persoonlijk contact met een gekwalificeerde opticien.
- Grote bezorgdheid en angst over de dreiging die uitgaat van de beschikbaarheid van goede kwaliteitsbrillen via het internet.
Hoeveel waarde heeft het commentaar van de opticiens?
Als iemand een up-to-date voorschrift heeft dan is het kopen van een bril voor de meeste mensen een recht-toe-recht-aan zaak. Ook al willen opticiens het ingewikkeld laten klinken, voor 90% van de brildragersis is dit echter niet zo. Voor de 10% van de gebruikers met een ingewikkeld voorschrift of voortdurende problemen met hun zichtsvermogen, montuur, brillenglazen, etc., is het beter dat zij hun bril kopen bij hun opticien. Deze klanten weten meestal zelf al dat ze continue ondersteuning nodig hebben en dit is iets wat geen enkele website kan bieden.
Hoe ervoor te zorgen dat de glazen juist worden gemonteerd?
Een belangrijk onderdeel is het goed monteren van het glas in een montuur. Het zit hem in de manier waarop het optisch middelpunt geplaatst wordt. Twee afmetingen zijn belangrijk:
- Pupil distantie (PD) oftewel pupilafstand.
- Verticale plaatsingshoogte
![]() |
Pupil distantie (PD) is de afstand tussen uw pupillen. |
Beide zijn cruciale metingen om ervoor te zorgen dat het optisch middelpunt van de glazen precies voor uw pupil zit. Dus hoe worden deze metingen verkregen?
Pupil Distantie
Uw PD wordt gemeten door de oogarts of door het personeel van een optiekwinkel. Het is een karweitje van een minuut, gebruikmakend van een klein apparaat (een zgn pupillometer). Helaas, als een gevolg van de bedreiging van websites die brillen verkopen, zijn sommige oogartsen en opticiens slecht bereid om deze meting aan te bieden aan hun klanten. Zij meten het, maar houden de gegevens in hun dossier.
Als u geen PD heeft dan is dat geen probleem. Visio-Rx heeft een uitstekende online pupillometer die in de virtuele spiegel is ingebouwd. In een paar eenvoudige stappen voorziet het u van uw PD.
Verticale plaatsingshoogte
![]() |
Het meten van de plaatsingshoogte kan in persoon eenvoudig zijn .
|
De verticale plaatsingshoogte van de glazen is ingewikkelder. De opticien heeft hier een goed punt.
Wat is de verticale plaatsingshoogte van glazen? In het verleden toen u uw bril kocht bij een goede opticien, werd u gevraagd om het montuur op te zetten, en met een dunne stift tekent de opticien dan een kleine markering op de demonstratie glazen in het montuur. Dit geeft de verticale positie van uw pupil aan in het door u uitgekozen montuur. Met deze meting op de demonstratie glazen kan de opticien de verticale plaatsingshoogte meten (afstand vanaf de onderkant van het glas naar de plaats van uw pupil) en geeft dit door aan het laboratorium dat uw glazen in het montuur plaatst. Het is duidelijk waarom deze meting gemakkelijk te doen is in een winkel.
Hoe doet een brillenwebsite deze cruciale meting?
Helaas is dit een meting die bijna geen enkele website noemt. Zij vegen het onder het tapijt en hopen dat de klanten het niet merken. Deze websites baseren de verticale plaatsingshoogte op gemiddelden. Dat is prima als de plaats van uw pupil ten opzichte van een bepaald montuur op die gemiddelde hoogte zit, maar hoe weet u dat? En als de hoogte niet het gemiddelde is? Dan heeft u pech.
Omdat het oog zo flexibel is, zal het zich gaan aanpassen aan een verkeerde positie van het glas. U kunt dan last krijgen van hoofdpijn, spierspanning of vermoeide ogen en na verloop van tijd kan het erger worden. En dit allemaal als gevolg van een onjuiste verticale plaatsingshoogte in het glas.Dit is een grote tekortkoming van de meeste websites en kan als gevolg hebben dat dit distributiekanaal een slechte naam krijgen.
![]() |
Verkeerd gemonteerde glazen kunnen hoofdpijnen veroorzaken. |
Op welke wijze kunnen websites omgaan met het vraagstuk van de verticale plaatsingshoogte? Allereerst moet het door de websites erkend worden als een werkelijk probleem. Helaas worden veel sites opgezet en beheerd door mensen die weinig ervaring hebben als opticien (en ook websites die door opticiens gerund worden vergeten dit gemakshalve - waarom slapende honden wakker maken?).
Om deze zaak goed aan te pakken, zullen de websites behoorlijk moeten investeren om software te ontwikkelen die deze informatie kan vastleggen.
Naar onze mening, is Visio-Rx op dit moment de enige website ter wereld die naar deze kwestie verwijst. Wanneer u bestelt zal u gevraagd worden om een paar foto´s, die dan door ons laboratorium wordt gebruikt om de juiste waarden te verkrijgen.
Afpassing van het montuur
Een ander voordeel dat winkels hebben, is wanneer de klant het montuur in ontvangst neemt. Als het montuur niet goed past dan is de opticien er om met enkele eenvoudige handelingen de bril goed te laten passen. De meeste websites verwijzen niet naar deze kwestie en sturen klanten door naar een winkel als het montuur niet goed zit.
Bij Visio-Rx wordt de klant gevraagd om tijdens het bestellen een paar foto´s te uploaden, die dan in het laboratorium worden gebruikt om het montuur van tevoren af te stellen volgens de afmetingen van het hoofd van de klant. Dit geeft uitstekende resultaten voor het merendeel van onze klanten.
![]() |
Waarom genoegen nemen met een bril met minder dan perfecte passing? Krijg in plaats daarvan pre-aanpassingen op alle monturen! |
Tussen twee haakjes - mocht u denken dat alle opticiens prima werk leveren, dan is dit artikel van de Consumentenbond wel aardig om te lezen.
Reacties van optiekwinkels
Hoe reageren optiekwinkels en optiekketens op de mogelijkheid om brillen op het internet te kopen en het gevaar dat dit voor hun goedbelegde boterham oplevert? Op verschillende manieren:
- De instinctieve reactie van (hoofdzakelijk onafhankelijke) opticiens is om kwaad te spreken over dit verkoopkanaal in de hoop dat het zal verdwijnen. Een onafhankelijke opticien heeft niet de tijd, de technische middelen, het personeel of het geld om een professionele website op te zettten.
- Sommige optiekketens zijn al van start gegaan met het aanbieden van brillen op het internet. Maar niet van harte. Het spreekt voor zich dat deze ketens behoorlijk zijn gelimiteerd. Hun bedrijfsvoering is opgezet rondom een distributiemodel dat een uitgebreid netwerk heeft van dure winkels. Vanwege de hoge kosten van deze winkels moeten de prijzen van de brillen hoog blijven. Dus, als zij hun websites opzetten, zullen zij nog steeds de hoge prijzen berekenen, zodat niet de verkoop in hun winkels benadeeld wordt.
- De grootste fabrikant van brillenglazen in de wereld, Essilor (uit Frankrijk) heeft recentelijk 50% van de aandelen van de grootste website voor brillen in de VS (framesdirect.com) verworven. Hiermee heeft Essilor een belangrijke aanwezigheid gecreeërd in dit nieuwe en opwindende verkoopkanaal.
![]() |
Slechts een klein deel van de glazen worden online verkocht. |
Samenvattend
90% van de brildragers is kandidaat om een bril online te kopen. Ongeveer 3% van alle brillen wordt via het internet verkocht en dit is duidelijk een behoorlijke dreiging voor de optiekwinkels.
![]() |
Het is niet moeilijk te begrijpen waarom opticiens vrezen voor optische websites. |
Wat is de toekomst van de optiekwinkels?
Het is goed voorstelbaar dat de verkoop van brillen op internet zal leiden tot een enorme daling van de brilprijzen. Dit zou als gevolg kunnen hebben dat winkels zich gaan concentreren op een kleiner klantenbestand dat bereid is om hoge prijzen te betalen; voor klanten die problemen hebben met het zichtsvermogen en die de persoonlijke hulp van de opticien nodig hebben; of betaalde diensten zoals het doen van oogmetingen,of het repareren en aanpassen van de monturen, etc
We leven in een boeiende tijd. Het is zeker dat er ruimte is voor de brillenwebsites om hun technische ondersteuning te professionaliseren. Na verloop van tijd zal dit ook zeker gebeuren. Dat het mogelijk is bewijst Visio-Rx.
Aanbevolen voor u