Studie en Afwijkend Zichtsvermogen
![]() |
80% van wat we leren op school wordt visueel gepresenteerd. |
Problemen met het zichtsvermogen gerelateerd aan studie
Deskundigen geloven dat 80 procent van wat kinderen op school leren uit visueel gepresenteerde informatie bestaat. Het is daarom nodig dat studenten een goed zichtsvermogen hebben om optimaal hun capaciteiten te kunnen gebruiken. Als kinderen moeilijk meekomen op school, is het vaak dat zij problemen met hun zichtsvermogen hebben. Door contactlenzen of een bril te dragen kunnen kinderen het schoolbord of het projectiescherm voor in de klas, of de boeken voor hun, beter zien.
Het diagnosticeren van eenvoudige refractiefouten is de eerste stap om ervoor te zorgen dat uw kind visueel geschikt is om naar school te gaan. Echter, aandoeningen zoals astigmatisme, bijziendheid, en verziendheid zijn niet de enige problemen waardoor kinderen worden belemmerd in het adequaat leren. Er zijn andere, weinig bekende problemen in het zichtsvermogen die de leercapaciteiten van uw kind kunnen verminderen.
Elk probleem met het zichtsvermogen dat de eigenschap heeft om de studie alsook de leesprestaties te beïnvloeden bij studenten wordt als een probleem met het zichtsvermogen beschouwd gerelateerd aan studie.
![]() |
Een persoon met leerproblemen gerelateerd aan zichtvermogen kunnen academisch slagen met goede begeleiding van een oogarts en psycholoog. |
Leerafwijkingen
Leerafwijkingen en problemen met het zichtsvermogen gerelateerd aan studie zijn niet hetzelfde. In de, Individuals with Disabilities Education Act (IDEA), wet in de Verenigde Staten voor personen die speciaal onderwijs nodig hebben, wordt specifiek gesteld dat een leerafwijking een stoornis is in één of meer van de fundamentele psychologische processen nodig om geschreven of gesproken taal te begrijpen, en dat zij een gebrekkig vermogen tonen om te denken, luisteren, lezen, praten, spellen, schrijven, en rekenen. IDEA voegde andere aandoeningen gerelateerd met de stoornis van psychologische processen toe zoals hersenletsel, perceptuele stoornissen, minimale hersendysfunctie, ontwikkelingsafasie, en dyslexie.
Bovendien, IDEA verklaarde ook dat leerafwijkingen geen leerproblemen omvatten die voornamelijk afwijkingen van motorische, auditieve, en visuele aard zijn. Dit sluit emotionele stoornissen en geestelijke achterstand uit, evenals leerproblemen in verband met nadelen op het economische, culturele, en milieu vlak. Rekening houdend met de IDEA gegevens van leerafwijkingen, kan gerust gesteld worden dat problemen met het zichtsvermogen gerelateerd aan studie niet in verband staan met een psychologische stoornis.
Dit betekent echter niet dat degene die problemen heeft met het zichtsvermogen geen leerafwijkingen kunnen hebben. Er zijn bepaalde zichtsproblemen die kunnen bijdragen aan de leerproblemen bij kinderen, ongeacht of hij of zij wordt gediagnosticeerd met een leerstoornis. Daarom, kunnen kinderen die aan het worstelen zijn met leren leerstoornissen hebben, problemen hebben met het zichtsvermogen gerelateerd aan studie, of beide.
Het is een goede manier om een start te maken om de onderliggende oorzaak van de studieproblemen van uw kind vast te stellen door hem of haar te laten onderzoeken door een oogarts en een schoolpsycholoog. Door de oorzaak vast te stellen, neemt de verwachting van de behandeling toe.
Video: Hoe myopie invloed heeft op een persoon zijn visie. |
Soorten van problemen met het zichtsvermogen dat studeren kan belemmeren
Zien is een ingewikkled proces en betreft de ogen en de hersenen. Problemen met het zichtsvermogen gerelateerd aan studie kan worden ingedeeld in drie categorieën:
Refractieve problemen zijn enkele van de meest voorkomende visuele kwalen. Dit is een probleem dat van grote invloed kan zijn voor de zichtsscherpte van uw ogen en kan worden gemeten met een oog grafiek. Refractieve fouten zijn verziendheid (hyperopie), bijziendheid (myopie), en astigmatisme. Refractieve problemen kunnen leiden tot 'low vision', slechtziendheid als het niet wordt gecorrigeerd, welke permanent de zichtsscherpte doet afnemen die niet gecorrigeerd kunnen worden door traditionele contactlenzen, bril, of refractie chirurgie.
Visuele waarnemingsproblemen bestaan uit problemen met het begrijpen en het identificeren van wat u ziet alsook het belang ervan te beoordelen en het te koppelen aan enkele opgeslagen informatie in uw hersenen. Dit betekent dat als u visuele waarnemingsproblemen heeft, u niet in staat bent om woorden te herkennen die u eerder heeft gezien.
![]() |
Dubbel zien kan een teken zijn van visuele leerproblemen en dient na gekeken te worden door een dokter. |
Functionele visuele problemen verwijzen naar een reeks van specifieke oogfuncties en de neurologische aandoening van deze functies zoals oogsamenwerking, accommodatie, en fijne oogbewegingen. Problemen met visueel functioneren kunnen dubbel of wazig zicht, hoofdpijn, en oogvermoeidheid veroorzaken.
Symptomen van problemen met het zichtsvermogen gerelateerd aan studie
Enkele van de meest voorkomende symptomen zijn wazig zicht, oogvermoeidheid, hoofdpijn, scheelzien, hoofd schuin houden om een voorwerp te zien met alleen één oog, korte aandachtssspanne in het uitvoeren van visuele verwante taken, buitensporig wrijven van de ogen en knipperen, lezen met de ogen te dichtbij het materiaal, en vingers gebruiken om de regels te kunnen lezen. Andere symptomen zijn moeite hebben met het onthouden van wat is gelezen, herhalen of weglaten van woorden, moeite met het identificeren en herinneren van vormen, en het permanent omkeren van letters of woorden na het tweede schooljaar.
Studieproblemen kunnen ook leiden tot een laag gevoel van eigenwaarde en depressie. Daarom is het belangrijk om naar een oogarts te gaan om dit uit te sluiten.
Hoe problemen met het zichtsvermogen gerelateerd aan studie kunnen worden behandeld
Als uw kind visuele problemen heeft met studeren, kan hij of zij gewoonlijk behandeld worden met een therapieprogramma onder begeleiding van een arts dat is afgestemd op het betreffende kind. Vaak, krijgt uw kind een bril voorgeschreven voor dagelijks gebruik of voor slechts bepaalde taken zoals voor computergebruik of voor het lezen.
In sommige gevallen, kan oog therapie alsook activiteiten gericht op verbeteringen in het leren gemengd worden in de behandeling. Dit kan helpen om de leerproblemen van uw kind de beste aanpak te geven.
Aanbevolen voor u