Ouder worden en Rijden in de Avond
![]() |
Het rijden in het donker kan gevaarlijk worden wanneer uw nachtzicht achteruit gaat |
Het ouder worden en nachtrijden
Naarmate u ouder wordt, zult u bemerken dat uw nachtzicht achteruit gaat, met alle risico's van dien tijdens het rijden en vooral s´nachts. En niet alleen voor uzelf; als uw zichtsvermogen niet optimaal is, lopen óók andere verkeersdeelnemers gevaar.
Er zullen veel senioren de weg deelnemen aan het verkeer, omdat de 'Babyboom' generatie aan het verouderen is. Dit hoeft geen probleem te zijn als deze bestuurders ondernemend zijn en regelmatig een afspraak maken bij hun oogarts. Echter, in de Verenigde Staten hebben de kantoren voor rijbewijskeuringen onvoldoende zichts screening apparatuur en veel van de ouderen zullen niet naar hun arts gaan om hun zichtsvermogen op de juiste manier te laten corrigeren. Mede daardoor wordt de kans groter dat het autorijden op de wegen gevaarlijker wordt.
Het ouder worden en verkeersongevallen
Volgens de statistieken van het Amerikaanse 'Centre for Disease Control and Prevention' (CDC) hebben jongere bestuurders meer kans op een dodelijk ongeval. Maar senioren hebben volgens de statistieken een hogere risico op een auto-ongeluk.
Ongeveer 6,500 Amerikanen hebben in 2005 hun leven verloren door auto-ongelukken, volgens de National Highway Trafic Safety Administration, waarvan 15% 65 jaar en ouder was. De meest voorkomende ongelukken bij ouderen zijn verkeersongelukken.
![]() |
De grootste veroorzakers van letsel onder volwassenen tussen 65-75 jaar zijn auto ongelukken. |
Wanneer het oudere bestuurders betreft, moeten er extra veiligheidsmaatregelen genomen worden. De AMA (American Medical Association) verklaart dat het grote aantal oudere automobilisten een probleem is voor de volksgezondheid vanwege leeftijdsgerelateerde visuele problemen en ook door motorische en cognitieve problemen. Deze belangrijke functies zijn de reden waarom oudere automobilisten meer gevoelig zijn voor botsingen, vooral in moeilijke verkeerssituaties waar goed zicht, een snelle reactie en aandacht nodig is.
De American Automobile Association (AAA) merkt op dat de gemiddelde bestuurder ongeveer 20 beslissingen maakt tijdens het afleggen per mijl (ongeveer 1.6 kilometer) en minder dan een halve seconde de tijd heeft om snel te reageren om een botsing te vermijden. Het ouder worden, beïnvloedt de besluit-en reflectievaardigheden, vooral als men deelneemt aan het verkeer.
Het ouder worden en nachtrijden, een gevaar in het verkeer
![]() |
Als nachtblindheid verergert, is het voor veel oudere bestuurders moeilijker om medeweggebruikers en voetgangers te onderscheiden. |
Een goed zichtsvermogen kan geleidelijk achteruit gaan en ongemerkt blijven, maar de gevolgen zijn erg gevaarlijk.
-
Aberratie van hogere orde zijn optische of visuele onvolkomenheden die niet verholpen kunnen worden door het dragen van contactlenzen of een bril. Dit neem tijdens het ouder worden toe en vooral 's nachts is het zichtsvermogen beperkt.
-
De pupillen verwijden zich niet zo goed meer in het donker en krimpen naarmate men ouder wordt. Dit vermindert dan de hoeveelheid licht dat op de ogen valt. Verschillende studies geven aan dat het netvlies van een 80-jarige persoon veel minder licht op het netvlies verwerkt dan van een 20-jarige persoon.
-
De capaciteit bij oudere mensen is afgenomen om 's nachts bewegende en stilstaande voorwerpen te zien, zoals voetgangers en voertuigen op de weg, vanwege slechte belichting.
-
Diabetische retinopathie, glaucoom, staar en maculadegeneratie treft een derde van alle mensen van 40 jaar en ouder. Als dit niet wordt behandeld, kan het tot blindheid leiden.
-
De ooglens en het hoornvlies wordt minder helder, naarmate men ouder wordt. Dit veroorzaakt verstrooien van het licht in het oog en verhoogt schittering, wat leidt tot een afname van contrastgevoeligheid. Het gevolg hiervan is dat een persoon niet in staat is om kleine veranderingen in voorwerpen te zien, waardoor het moeilijk is voor oudere mensen om 's nachts op de weg naar een voorwerp te kijken.
![]() |
AR-coating is erg goed in het reduceren van verblindigen van tegemoetkomend verkeer. |
De Vision Council's 2006 Safe Driving Report merkt op dat, "ironisch genoeg, de nieuwe technologie en veilgheidsvoorzieningen ook bijdragen aan risico's voor bestuurders van alle leeftijden". De koplampen en mistlampen kunnen het risico op ongelukken vergroten vanwege de verblinding die deze apparaten kunnen veroorzaken.
Bovendien, overwegen veel oudere Amerikanen niet de noodzaak om regelmatig een oogonderzoek te laten doen. Daarom is visie screening in de meeste Amerikaanse staten een maatstaf geworden voor bestuurders die hun rijbewijs willen verlengen. Deze examens zijn één van de beste manieren om veilgheid op de weg en het screenen op visuele handicaps te verzekeren, vooral bij oudere mensen. Slechts 8 staten (Alabama, Connecticut, Kentucky, Mississippi, New Jersey, Oklahoma en Vermont) eisen niet enige vorm van visie screening om een rijbewijs te verlengen.
Aanbevolen voor u